به گزارش خبرنگار خبرگزاری

حوزه» ، حجت الاسلام والمسلمین محمدحسن زمانی هم زمان با شصتمین سالگرد ارتحال آیت الله العظمی بروجردی در سخنانی با موضوع نقش آیت الله بروجردی در تقریب و وحدت امت اسلام» که در کتابخانه بزرگ آیت الله بروجردی برگزار شد، اظهارکرد: یک بعد از خدمات برجسته مرحوم آیت الله بروجردی در تقریب و وحدت امت اسلام و تقریب بین شیعه و سنی است.

سخنان Ø­Øت الاسلام والمسلمین زمانی در کتابخانه Øیت الله بروØردی

وی افزود: باتوجه به اینکه من در مصر حضور داشته ام به تبع آنجا با آثار و خدمات ایشان آشنا شده ام و اهمیت موضوع تقریب و وحدت را از منظر خاص و میدانی دیدم و با واقعیات مواجه شده ام ، لذا اهمیت موضوع تقریب از نگاه اسلام و وحدت را از آن جهت مهم می دانم که معتقدم وحدت بین مسلمانان شیعه و سنی و تقریب یکی از واجبات شرعی و دینی است که بر عهده عالمان دینی و حوزه های علمیه نهاده شده است.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی ادامه داد: متاسفانه در مقاطعی از تاریخ مسأله تقریب مورد غفلت قرار گرفته است و برخی از عالمان دینی ما نه تنها تلاشی برای وحدت و تقریب نکردند، بلکه با کمال تأسف گاهی مسیری را طی کردند که ناخواسته به سوی کم رنگ شدن آن پیش رفت.

وحدت ریشه در قرآن، احادیث نبوی و روایات و سیره عملی ائمه معصومین علیهم السلام دارد

مسئول دفتر اجتماعی و ی حوزه علمیه بیان کرد: گاهی تلقی شده که موضوع وحدت و تقریب یکی از ت ها و رهاورد موقت بعد از انقلاب جمهوری اسلامی است، یا تاکتیکی برای مصالح ی جمهوری اسلامی ایران قلمداد می کنند که به دلیل نیازهایی که دارد در مدیریت کشور و یا در دنیا دچار مشکلی نشود،نسبت به وحدت تقریب مذاهب اهمیت می دهد و حال اینکه واقعیت قصه این نیست گاه استدلال می شود که دشمن مشترک میان شیعه و سنی باعث این وحدت شده است، ولی اینگونه نیست، دلیل اصلی آن ریشه در قرآن، احادیث نبوی و روایات و سیره عملی ائمه معصومین علیهم السلام دارد و این سخن خیلی مهم است.

وی  ابرازکرد: به اعتقاد من برای اینکه شخصیت و عظمت اندیشه ها و رفتار آیت الله العظمی بروجردی کاملاً شفاف و روشن شود باید به مبانی اقدامات ایشان پرداخت که چرا معظم له به مسأله تقریب اهمیت دادند و این کار کوچکی نبوده است، اینکه برخی ها آن زمان نقد می کردند که این کارها لازم نیست و چرا آقای بروجردی ورود پیدا کرده است، منظور من این نوع نگاه نیست و یا عده ای می گفتند، کافی است و نیاز به استمرار ندارد مقصود من این نوع نگاه نیست؛ بلکه باید گفت از مهمترین خلأهایی بود که آیت الله العظمی بروجردی به آن توجه کردند و اگر مبانی این اندیشه را از نگاه قرآن کریم در نظر بگیریم، عظمت کار این بزرگ مرجع عالی قدر جهان تشیع شناخته می شود که متأسفانه تاکنون ناشناخته مانده است.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی به آیه 92 سوره مبارکه انبیا اشاره کرد و گفت: خداوند می فرمایند؛ إِنَّ هذِهِ أُمَّتُکُمْ أُمَّةً واحِدَةً وَ أَنَا رَبُّکُمْ فَاعْبُدُونِ» این یکی از ده ها آیه ای است که خداوند متعال در خصوص وحدت امت و تقریب سفارش کرده اند و نمایانگر توصیه و تصریح الهی به وحدت امت است.

وی افزود: اگر این آیه شریف را در سه بخش تقسیم بندی کنیم، درخواهیم یافت که خداوند متعال اعلام می کند که همه یک امت هستیم و با هم باشید، چرا؟ چون توحید ربوبی را قبول دارید.چه ربطی دارد؟ توحید ربوبی بدین معنا است که رب یک مربوب را می طلبد و جامعه ای که مربوب یک رب است، باید یک نوع و به یک شکل تربیت شده باشد. ربوبیت واحد می طلبد وحدت واحد را، وحدت رب مقتضی وحدت مربوب است، چنانکه وحدت مربی اقتضا می کند وحدت مربا را، باید جامعه مربای واحد شود.

استاد حوزه علمیه بیان کرد: اگر خدا تواناست و در ربوبیت مشکلی نداریم، اگر جامعه اسلامی وحدت پیدا نکند، گیر سر مربا و مربوب است، یعنی نپذیرفتند وحدت ربوبیت را، اگر بپذیرند وحدت ربوبیت را باید مربوب واحد باشد، مربوب واحد یعنی وحدت اجتماعی یعنی امت، واحده است.

ادامه در لینک اصلی

http://hawzahnews.com/detail/News/495547


مشخصات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها